lørdag 9. mai 2015

Vi er mennesker




Denne sangen og sangteksten er vakker.

:/:Lille måltrost, lille måltrost
hvorfor er du så glad :/:
”Jo, fordi jeg har rede som ingen vet a`,
langt inni skogen den grønne”.

:/: Lille måltrost, lille måltrost,
hvorfor strever du så? :/:
”Jo, fordi jeg må finne litt mat til de små
langt inni skogen den grønne”.

:/: Lille måltrost, lille måltrost,
har du tre eller to? :/:
”Jeg har tre som er flinke og en som er go`
langt inni skogen den grønne”.

:/: Lille måltrost, lille måltrost,
vil du hilse fra meg?:/:
”Ja, i kveld skal vi synge en vise om deg
langt inni skogen den grønne”:

Nåde !

Var det riktig det du gjorde. Kunne du ikke gjort det annerledes. Burde du ikke gjort det bedre. Der tenkte du vel ikke langt nok. Det der var ikke bra. Det kommer du til å få svi for. Det der burde du ikke sagt. Da var du dum. Der var du ikke flink nok mamma. Du er ikke pen nok. Du er ikke bra nok far, sjef, medarbeider. Du kommer til å miste jobben. De andre er flinkere enn deg. Økonomien kommer til å skjære seg. Du kommer til å få dårlige karakterer. Det er ingen som kan hjelpe deg. Smerten skal være sånn for alltid.

Det er jeg som sier det på den riktige måte. Det er bare alle de andre som er dumme. Det er ingen som forstår meg. De vil ikke forstå meg. De orker ikke forstå meg. De klarer ikke å forstå meg. Og så jeg da som gjør alt dette. Jammen situasjoen er mer spesiell for meg. De andre ja. De som klarer det. De er sterkere de. De har en annen situasjon. Det er lettere for dem. Alle andre er idioter.

Nåde er å prøve å finne de gode intensjoner eller de tilgivende rammefaktorer for at ting er blitt som de er blitt. Nåde er for den som føler den har sviktet eller faktisk har sviktet og påført skade på andre

- at sannheten skal sette deg fri.

Nåde er å forstå at den dagen man ser seg selv så er ikke den innsikt til for at noen skal ses på som dum eller slem.

Den oppdragende funksjon handler om å bli med på laget.

Nåde er å være med i verden.
Du er en av menneskene. Du har bare glemt det en stund.

Kom igjen å bli med.

Du har kanskje opplevd veldig vonde ting.
Eller du er alvorlig syk.

Eller du har utført ting som har påført andre mye smerte.

Nåde er for meg å forstå at man er en del av menneskeslekten.

Mitt ønske for deg er at du skal få det noe bedre.
Inkludert det å slutte å påføre andre skade hvis det er det som gjelder for deg. Lite eller mye.

Jeg vet ikke hvor mye du sliter. Mye eller lite.
Jeg vet ikke hva mye eller lite er.

Du er et menneske.

Du er en av oss mennesker.
Kom igjen å bli med.

Den nådeløse mot seg selv eller den nådeløse mot andre har glemt at han/ hun er en del av menneskene.

Den som er uten nåde mot seg selv eller andre har bare glemt at man er en av menneskene.

En av oss.

Vi er menneskene.


Nåden ligger i å finne kjærlighet til seg selv for derved å finne kjærlighet for andre.

Du kan prøve. Går det så går det. Går det ikke så går det ikke. Du vet mer om deg enn meg.

Er dette uønsket så er det, det, det er.

xxx xxx xxx

Det er helt sikkert umulig å forstå hva sangen Lille Måltrost har med Nåde å gjøre.

Det er så enkelt som at Lille Måltrost er en fin sang. Nåde oppleves også som fint!

Nedenfor er en liten utgave av sangen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar