mandag 27. juli 2015

Dum som en sau



Dette blogg innlegget leses på eget ansvar

xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx

Her jeg bor hender det at det er sauer i veien. Jeg kjører sakte mot de fordi jeg ønsker at de skal gå inn til siden slik at jeg kan snike meg forbi de og komme meg hjem.

Frykten lyser i de blanke litt tomme se anordningene en sau har foran på saueskallen sin. Så snur de seg i flokk og begynner å løpe. De løper ut av ville helvete både 1 og to km foran bilen min. Jeg kjører sakte og jeg stopper og jeg kjører fortere.

”Dere kan jo bare gå litt ut på siden”, tenker jeg i mitt stille observerende sinn.

Dum i huet som jeg er roper at de kan gå til siden. ”Gå inn til siden av veien. Slapp av jeg skal ikke ødelegge for dere. Det er gress nok.”

Men nei da. ”Bææææææhhh”. 
Sauene løper. De løper og de løper.
Det er ingen form for bevissthet å legge merke til.
De er helt fanget av sine egne instinkter.
Litt sånn som en han hund i bånd som møter ei tispe med løpetid.

Det skal jokkes.
Øynene er like tomme som øynene til en død hest.
Lyset er av og det er heller ingen hjemme.
Det eneste lyset som kan spores i øynene til en jokkeklar hund er speilingen av av dagslyset på netthinnen

Jokke, jokke, jokke, jokke. JOKKE; JOKKE; JOKKE, JOOOOOOKKKE

Eller en elghund som løper etter elg.

Elge, elge, elge, ELGE; ELGE ELGE, voff, voff, voff.

Det er ingenting i verden som kan stoppe en hund som værer kjønn ei heller en elghund som har elg i neseborene.

For ikke å snakke om selene i akvariet i Bergen. De gjør hva det skulle være for en liten fiskebit. Og publikum jubler fordi den belønningen som ligger i å få en sildebit kan få en sel til gjøre hva det skulle være.

Selen sin atferd styres helt og holdent av bevisstløse instinkter og den gjør hva som helst for litt sild.

Baklengs salto. Publikum jubler. Og så bort til sel dressøren. Sild.

Sikkert bra at det er instinktene som gjelder for selen. Lønnsforhandlingene og diskusjon om arbeidsforhold blir krevende for oss mennesker når vi møter den første sel med mer bevissthet enn en instinktdrevet sau.

Sauene mangler bevissthet. De løper foran bilen min like hjem til der jeg bor.

De er dumme i huet som en sau. Dum i huet som en sau.

En så dum sau kan til tider sammenlignes med en mann som dras av sitt eget ustyrlige kåte begjær etter å nedlegge kvinner.

Pule, pule, pule (jokke, jokke, jokke)

Eller det kan sammenlignes med en del former for nådeløs og grådig jakt på penger.

”Snabba cash”

Jokke, jokke, jokke, lure, lure, lure, vær dum i huet, være dum i huet, være dum i huet, utnytte, utnytte, pule, pule, feste, feste, fyllesjuk, sove, spise bæsje, bæsje, bæsje.

Bæsje, bæsje, bæsje

Jokke, jokke, jokke

Hunder i løpetid, elghunder, jokkende kjærlighetsløse menn og kvinner, undertrykkere, overgripere, dumskaller og andre sauer uten særlig bevissthet.

Skjerp dere.

Det rareste er selvsagt å se mennesker som mangler bevissthet om hvordan de oppfører seg i forhold til andre mennesker eller hvordan de oppfører seg i forhold til seg selv.

Den dagen man gjennomskuer dumskapen til sine foreldre, til sine venner og ikke minst til seg selv.

Den dagen kan brukes til noe fornuftig.

Bli fri på 1, 2 , 3…
Prøv å observere deg selv med mål om å oppdage og gjennomskue dine egne bevistløse handlinger.

Det kan være din tendens til å bli vettskremt for den minste ting eller det kan være din tendens til å ville regjere over andre eller tendensen til å trekke raskere enn din egen skygge.

Vil du virkelig være kjæreste med en som ikke vil være kjæreste med deg.
Vil du virkelig at alle mennesker skal mene, tenke, kle seg og si at de digger deg.

Når de egentlig ikke gjøre det.

Vil du være redd når det egentlig ikke er noe å være redd for

Hva er ”sild” for deg slik at du blir helt borte i dine egne instinkter, drifter og begjær og dermed handler på autopilot uten en millimeter med bevissthet i forhold til deg selv. de faktiske forhold og menneskene rundt deg.

Hva er det som gjør at du blir en sau som egentlig bare kan gå inn til siden så andre og annet kan passere rolig forbi.

xxx xxx xxx

Ta vare på deg selv




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar