torsdag 10. september 2015

Daglig brød


Noe av det beste jeg vet er å sitte stille alene eller sammen med andre å spise god brødmat.

Noe av det beste jeg vet er fredelige stunder med god brødmat.

Vi har nylig begynt å selge det nye og glutenfrie brødet Skaubrød som bakemiks over vår lille nettbutikk og jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om hvordan vi fant opp dette brødet.

Det er ingen hemmelighet at jeg har slitt med helseutfordringer i perioder av mitt liv.

Siste runde med diverse krevende helseproblemer med over 9 uker sykehusopphold var for noen år siden. 

En av mine satsingsområder  i prosessen for å få bedre helse har vært å bli mer nøyaktig med kosthold. Forskjellige prøver hos forskjellige leger og egentlig aller mest egen erfaring viser at jeg føler meg meget uvel rett i etterkant og noen timer/dager fremover etter at jeg har spist glutenfylt mat, sukker og laktose. Dette er mine subjektive erfaringer og det har selvfølgelig ikke blitt gjennomført noen systematiske eksperimenter. Jeg er jo heller ingen kostholdsekspert. Jeg bare merker at jeg har det bedre når jeg ikke spiser gluten, sukker og laktose. Dessuten så merker jeg at kroppen har det ekstra bra hvis jeg spiser mer grønnsaker og spesielt rå grønnsaker og spirer.

Det er ca 3-4 år siden jeg kom frem til at jeg skulle implementere et glutenfritt og laktosefritt kosthold med lite sukker og økt innhold av grønnsaker og spirer. 

Siden jeg er så glad i brødmat ville jeg ta min egen helse på alvor ved lage mitt eget glutenfrie brød. Målet mitt var å lage et velsmakende brød med brødkonsistens og god tyggemotstand som jeg tålte selv. Tyggemotstand er en utfordring i glutenfritt brød siden gluten fungerer som et slags bindemiddel i brødet. Det er grunnen til at glutenfrie brød kan få en noe gummiaktig konsistens.

Jeg er en ganske kreativ type og jeg hadde ingen begrensninger når jeg begynte å eksperimentere med brødbaking siden jeg ikke kunne noe om det fra før. De siste årene har jeg bakt mange rare brød som ikke har gått an å spise. 

En gang så kokte jeg havregrøt, la det i en brødform og stekte det i et par timer. Det ble skorpe rundt men på innsiden var det fortsatt grøt. «Havregrøtbrød» ble altså ikke løsningen, selv om havre fra et produksjonslokale hvor de ikke produserer andre glutenholdige melsorter, er naturlig glutenfritt.

De siste årene har jeg grublet mye på hvordan jeg skulle få til tyggemotstand i et glutenfritt brød. 

En ting jeg tenkte mye på var meg og mormor da jeg var liten. Hun og jeg pleide å spise opp skalker eller noen dager gammelt brød. Tørt brød, gjerne ristet med mormors hjemmelagde syltetøy smakte utrolig bra synes jeg. Dessuten følte jeg at jeg gjorde en bra jobb siden vi to sørget for at vi ikke kastet brød. Jeg husker dette som fredelige stunder med god brødmat sammen med mormor.

Noe av det jeg likte godt med det noen dager gamle ristede brødet jeg spiste sammen med mormor, var at det var kompakt med ekstra god tyggemotstand.

Utfordringen ble nå bare å lage et ferskt brød med kompakt konsistens.

Dermed ble det brødbaking uten gjær med havregryn og forskjellige frø som hovedingredienser. 

Da jeg fant på dette for to år siden har jeg kunnet spise alle brødene jeg har prøvebakt. Utfordringen etter dette har vært å få et lavt nok innhold av karbohydrater og samtidig få til at brødet henger godt sammen.

Jeg har sikkert prøvd ut over hundre forskjellige blandinger og nå synes jeg det fungerer meget bra. 

Brødet smaker kjempegodt. Himmel og hav. Selv om jeg skal ta det litt med ro med karbo. Skaubrød med honning på eller geitost er veldig godt. Det er så godt det at det går ikke an å forklare. Det må oppleves. 

Ellers så spiser jeg ikke annet enn Skaubrød. Jeg har det med meg overalt jeg drar så slipper jeg å bli dårlig når jeg skal på besøk hos noen. Godt pålegg jeg tåler er lettere å finne enn brød.

Skaubrød er helt uten gluten og laktose. Det er økologisk og det har lav blodsukkerpåvirkning og det har en herlig fersk, grovbrødaktig og god tyggemotstand. 

Brødet har jeg funnet opp her ute i skogen Nordmarka. Derav av navnet «Skaubrød».

Det er venner og familie som har vært på besøk som har synes brødet har vært så godt at de har foreslått at det burde selges til det åpne marked

«Dette må du jo selge Egil Arne», har de sagt. Så nå gjør vi det. Min kamerat Geir Torgersen har tatt initiativ og tatt brødet fra kjøkkenet hjemme hos meg og ut til salg i markedet. Familie og venner har vært med på dugnaden for at det er blitt mulig. Tusen takk til alle sammen.

Vi bygger vår lille brød bedrift stein på stein og brød for brød men har allerede solgt overraskende mange brød over vår lille nettbutikk på internett. Vi ser også at flere har lagt ut positive tilbakemeldinger på Facebook etter at de har bakt og spist brødet. Det er gøy og det er vi takknemlige for. 

Skaubrød er kommet for å bli og du vil se mer og mer av av det sakte men sikkert. 

xxx xxx xxx

Noen erter oss som er sensitive i matveien.

Det er litt gøy synes jeg.

Noen tåler ikke bjørkepollen om våren mens andre får anafylaktisk sjokk av vepsestikk eller nøtter.

Mens noen er allergisk mot folk som har forskjellige mat intoleranser.

Alle har vi vel kanskje våre intoleranser ? :)

Med dette brødet så har vi i allefall kommet med et brød som skulle gjøre det mulig for alle, mat intolerante eller ikke, å nyte

fredelige stunder med godt brød.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar