lørdag 10. oktober 2015

Se hverandre - Kast maska.


Snakke litt i dag 10. oktober - Verdensdagen for psykisk helse.

”Kan du komme hit å snakke litt med meg”

Admiral P synger denne strofen i låta som heter ”Snakke litt”. Slik jeg forstår det er det en sang om å møte noen man har lyst til å snakke med i et eller annet sosialt lag.

I dag 10. Oktober er det verdensdagen for psykisk helse.  Verdensdagen for psykisk helse er Norges største opplysningskampanje for psykisk helse. Dagen og arrangementer I tilknytning til den har som mål å skape åpenhet og gi kunnskap om psykisk helse - vi har som kjent alle en psykisk helse.

Verdensdagen for psykisk helse organiseres av Mental Helse og har definerte fokusområder hvert eneste år. I fjor var det stress, neste år er det eldre og mental helse og i år er det egenverd og mental helse.

Se hverandre - Kast maska har vært slagordet i år.

Blant annet har det vært fokusert på menn og psykisk helse. Bildet over er fra et arrangement organisert av Verdensdagen for psykisk helse i September,  om menn og mental helse og åpenhet. Let´s talk var navnet på arrangementet.

Jan Erik Larsen, Erik Thorstvedt, Fabian Stang meg selv og ansvarlige i Mental Helse var åpen og serøse og muntre om utfordringer og muligheter her i livet.

Det er faktisk slik at det å ha utfordringer i sitt liv er vanlig. Den som har påstatt at det er uvanlig tar feil. Ideen om at det går an å ha et smertefritt liv er løgn. Det å leve handler om å møte ja og bli glad og å møte nei og bli lei. Det handler om å være fornøyd med livet sitt og det handler om å være misfornøyd med livet sitt. Hvis man skaffer seg en hund og blir veldig glad i den så innebærer det sorg hvis/ når hunden dør før deg. Jeg husker første gangen jeg ikke fikk være med på fotball laget og jeg husker første gang jeg ble dumpet av en kjæreste jeg hadde som ungdom Det ble gjennomført av tre venninner. Dette er selvfølgelig ikke store saker i mitt liv men det viser hvilke ting som skjer i alle liv og som gjør vondt. Jeg husker mine besteforeldre døde. Det gjorde også vondt.

Det å få en jobb man brenner sterkt for kan innebære at man jobber så mye at man får sterke stressreaksjoner og angst og depresjon og søvnproblemer og blir sliten noen år.

Og jeg husker sommerferien i fjor. Den var bra :)

Livet innebærer både gleder og sorger. Jeg tror det er bedre å forholde seg til det enn å forholde seg til ideen om det totalt smertefrie liv.

I Norge er det til enhver tid ca 800 000 som man vet om som sliter med mentale utfordringer. Det å oppleve det vonde er ikke godt men det er mye mer vanlig enn du tror. I Norge er det 1 300 000 som sliter med søvnproblemer.

Jeg synes arrangementet i regi av Verdensdagen for psykisk helse var et flott arrangement.

Når det gjelder åpenhet om psykisk helse så er min mening at det er positivt med åpenhet. Ikke nødvendigvis at alle og enhver skriver blogger eller bretter ut sine sorger for alle.

Jeg tror imidlertid det er bedre å dele sine utfordringer for de det er relevant (arbeidsgiver, familie, venner, kolleger osv) enn å holde trykket inne. Jeg tror at det å lette på trykket i en rekke sammenhenger kan føre til at man får det lettere. Det å være åpen på sitt nivå og i forhold til de man mener det relevant kan være til hjelp og det kan være en start for å få det bedre.

Eller som en operativ person sa til meg en gang. En ting er å være redd etter et krevende oppdrag. En annen ting er å jobbe i et miljø hvor man føler at man ikke kan vise at man har vært redd. En ting er å være så redd at man skjelver. En annen ting er å måtte skjule at man skjelver, også etter at situasjonen ikke er farlig lenger.

Min mening er at man har det som man har det. Man er ikke dum av den grunn. Det eneste profesjonelle å gjøre er prøve å få det bedre. En del av dette er å fortelle relevante personer om det som faktisk er situasjonen. Eller å skaffe seg hjelp. Det er ingen skam. Det er jo bare sånn det er. Et resultat av 1 million år med evolusjon eller gener eller miljøet du har vokst opp i. Uansett så er det iallefall ikke din skyld om du skulle ha et mer sensitivt nervesystem enn andre.

Noen prøver å løse problemet med rus. Det er ikke en bærekraftig løsning slik jeg ser det.

Du har det nervesystemet du har. Det å bli kjent med seg selv og akseptere seg selv er starten på å lage seg et bedre liv.

Det er det som er å være smart. Det er ikke særlig løsningsorientert å fornekte seg selv hele livet.

Verdensdagen for psykisk helse gjør en viktig jobb for å øke det generelle kunnskapsnivået omkring psykisk helse I Norge. Det gjennomføres over 750 arrangement I forbindelse med verdendagen.

Verdensdagen er en del av organisasjonen Mental helse.

Dessuten har de en døgn åpen hjelpetelefon med telefon nummer 116 123.

Les mer ved å følge linken her: Mer om verdensdagen her


Gratulerer med dagen til Verdensdagen for psykisk helse og lykke til videre med deres meget viktige arbeid. Jeg er glad jeg får være med å bidra.

Kanskje du som leser dette vil bli medlem inn eller vite mer om Mental helse.
Og her er det link  til låta Snakke litt med Admiral P:  Snakke litt 

1 kommentar:

  1. Om du har spotify... Søk opp Darin Tánk dig.. Ellers er den er også en favoritt hos meg
    https://www.youtube.com/watch?v=exKKQitM05Q

    Godt skrevet og TAKK!

    SvarSlett