tirsdag 29. desember 2015

Håp

Snart nærmer det seg et nytt år for n´te gang i mitt eget liv.

Nytt år har alltid vært fylt av håp for min del.

Det er alltid håp.

Det er håp om at en sykdom blir lettere å bære, det er håp om at en vanskelig situasjon på jobben går over til noe som er hyggeligere og det er håp om at krangelen med naboen blir til en hyggelig grillfest i mai. Det er tross alt bare et litt stort tre det krangles om som om det skulle være livet eller menneskeverdet og brudd på FN´s arbeid for menneskerettigheter som var i spill. Det går an å finne en løsning. Hvis kompromiss er det beste dere klarer. Så inngå et kompromiss. Slutt å krangle, begynn å grille og le.

Noen håper på å få seg en jobb. Noen håper at de skal klare å skille seg mens noen sitter på sine knær og snakker med sin skaper med håp om at kjærligheten til partneren sin skal blomstre opp igjen, at utroskap skal glemmes og at ting skal være som de var en gang.

Noen håper å klare å komme seg ut og vekk fra en giftig eller voldelig nær relasjoner.
Noen prøver med makt og å eie en annen.

Jeg håper alle mennesker får lære at man ikke eier en annen. Kjærlighet handler mye mer om frihet enn om makt og eierskap - Selvfølgelig.

Noen er døds syke.
Det største håp av alle er at livet med døden går over til noe annet.

I mitt virke så kjenner jeg mennesker som tror sterkt på dette håpet. Det holder dem oppe og de er trygge på at de får møte igjen den de har mistet.

Det holder den og de som har mistet noen oppe og det holder den som er i ferd med å død trygge og rolige.

Jeg har i mitt virke sett og hørt så mye forskjellig nå at jeg tror at livet ved døden bare går over til noe annet. Det var rart når denne erkjennelsen begynte å vokse i meg. Ting blir roligere.

Jon Schau: Da er det jo ikke så stress mer, man har ikke lenger en ”deadline”.

Noen ganger skriver jeg om alvorlige ting og har som mål å inspirere til mot slik at den som trenger det på en sikker og smart måte søker den hjelpen som er mulig å få fra politi, kirkens SOS, krisesenteret, mental helse sin hjelpe telefon, fastlege, helsevesen osv.

Noen ganger får jeg meldinger om at det jeg skriver har betydd mye og veldig mye for mennesker. 

Gode Ting nytter.

En liten blogg er et lite bidrag for godhet mellom menneskene og for godhet til seg selv.

I 2016 håper jeg på at din og min evne til å være god mot oss selv skal øke kraftig.

Mennesker som er snillere mot seg selv gir mennesker som er snillere med hverandre.

Det er mitt håp når jeg skriver i dag.

Det er alltid et håp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar