fredag 25. desember 2015

Tillit

Jeg lovet å fortelle hva som var min ide med min kjærlige adventshistorie som jeg skrev på min Facebook side fra første til  24 desember i år 2015.

Med tanke på tillit som er overskriften på dette lille blogginnlegget, for eksempel hvis noen skal ha tillit til meg, så er det antakelig bra å holde det jeg har lovet.

Min ide med den kjærlige adventshistorien var å skrive en adventshistorie uten å vite hva den skulle handle om og uten å legge en plan. Målet var å ha tillit til at det ville bli noe etter hvert som dagene gikk.

Min erfaring er at det har blitt noe etter hvert som dagen har gått. Historien henger ganske godt sammen og persongalleriet mamma Marie, Pappa Kristian og barna Jenny og Fred fikk identitet og livshistorie etter hvert som jeg skrev historien.

Mitt lille prosjekt i forbindelse med tillit har i ettertid altså vist seg å virke.

Det er kun i ettertid man kan se tilbake på livet sitt og vite hvordan knallharde utfordringer, vonde opplevelser eller gleder og dager med sol har påvirket en. Det har vært tøft og det har vært gøy. Men på et eller annet merkelig vis landet du, eller lander på bena.

Kanskje bitter og skadeskutt eller forhåpentligvis så har du blitt en som har vært så heldig at du i ettertid har sett at de utfordringene du fikk har vært med på å skape det mennesket du er i dag. Dette handler ikke om å tenke positivt på de mest smertefulle utfordringene man har eller har hatt i livet sitt. Det er kun en erkjennelse av at den du er blitt er påvirket av din biografi. Når du erkjenner det så kan du bruke biografien din til noe. Noe som er bra for deg selv eller kanskje til og med bra for dine nærmeste eller for flere.

Jeg vet du gjør så godt du kan!
Dette er ikke for å stille krav, eller en melding om at du skal skjerpe deg. Dette er kun for å plante ideen om tillit. Tillit til at det går som det går og at måten det går på den kan du påvirke. Måten det går på kan du påvirke.

Du kommer ikke til å mangle noen ting! Du får kanskje ikke alt det selvopptattheten eller egoet ditt vil ha. Men du kommer ikke til å mangle noen ting.

Innfrielse av tillit skjer i ettertid. Det å se sammenhengene i livet sitt skjer i etterkant av at en periode med tid har gått. Derfor er tillit så sterkt og så viktig å søke når man har det som vanskeligst eller når man har det som lettest og blir redd for å miste. Det er lettere å handle smart for å påvirke sin situasjon hvis man søker tillit enn hvis man søker frykt.

Søk tillit. Søk tillit til at det går som det går. Det kommer til å gå som det går uansett. Dette er ikke determinisme eller dommedagstankegang. Det betyr ikke at man skal sette seg ned å bare vente på at ”Jesus kommer og hjelper deg”. Det å søke tillit betyr for eksempel å ta inn over seg følgende objektive sannhet:  Etter nedtur kommer opptur og etter opptur kommer nedtur så kommer opptur igjen. Det å søke tillit er å stole på at det kommer noe som er ok ut av det du er oppe i.

Det vil du og det kan du kun erfare i etterkant.

Hvor mange filmer har ikke vist det, hvor mange mennesker har ikke sagt det: ”I ettertid ser jeg at det jeg har erfart på godt og vondt har gjort meg til den jeg er.”

Både du og jeg skulle kanskje gjerne vært foruten både det ene og det andre. Men hvis tingene har skjedd og du er her så er det ikke så uvanlig å la det som har vært, bli en del av forklaringsmodellen omkring den du har blitt.

Er du heldig så slipper du å være offer!

Og merker du at du er offer så kanskje denne lille bloggen kan inspirere deg til å begynne å eie ditt eget liv. Sånn har det vært. Jeg har vært i offermentalitet lenge nok. Snart er det nytt år. Jeg går videre på en nye måte.

Det er nemlig slik at om man var på Titanic som sank, så er det bedre å fokusere på å svømme enn på å fokusere på at man er et offer for Titanic som sank.

Titanic sank, det vet mange. Det smarteste er å ta ansvar for egen svømming!

Det å søke tillit er å stole på at det du er oppe i går over til noe annet.

Det å søke tillit er å stole på at selv om det er bølger og urolig sjø så finnes havet der som en slags konstant.

Det å søke tillit er å stole på at det finnes et større bilde.

Tillit handler om å løfte blikket.

Gjør det når du går på tur. Hev hodet og se mot horisonten og legg merke til hva som skjer. Finere utsikt enn å se ned på bena dine og bakken foran deg får du garantert Men kanskje du også får ideen om tillit til noe som er OK der fremme. Finnes det et større bilde?

Hev hodet – Løft blikket – Se utover horisonten.

Vær ikke redd kjære deg.
Du kommer ikke til å mangle noen ting.


Søk tillit til at det skal gå bra for deg og erfar i ettertid at det var slik det ble.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar