lørdag 9. januar 2016

Karpe Diem





Carpe diem betyr noe sånt som grip dagen. Utrykket er godt kjent på grunn av filmen Carpe Diem hvor avdøde Robin Williams (hvil i fred) spiller en modig lærer ved en konservativ kost skole. Han oppfordrer elevene til å tenke selv og nyte dagen så mye som mulig. På wikipedia står det at Carpe Diem er en setning fra et latinsk dikt av Horatius (romersk anerkjent dikter som levde fra 65 før kristus til 8 år etter kristus). Setningen fungerer i diktet som en metafor for å oppfordre mennesker til å nyte hver enkelt dag. Carpe Diem er også et begrep som er brukt av Shakespeare i Twelfth Night.

Nyt dagen i dag, stol minst mulig på dagene i morgen er ord fra tusenvis av år tilbake som omhandler det samme som det som i dag omtales som mindfulness eller tilstedeværelse i nuet. I moderne tid skriver populære forfattere som Ekhart Tolle (The power of now), Jon Kabatt Zinn (Mindfulness) eller Erik Bertrand Larsen om det samme (Hans nye bok; Nå). Buddistene drev på med dette for lenge siden og driver fortsatt på med det.

Det ser ut til at smarte ting har en tendens til å vare noen tusen år.

Karpe Diem er en norsk rapgruppe fra Oslo, og består av  Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid og Chiraq Rashmikant Patel. Jeg har de siste dagene kommet over en ny låt av dem som heter:

”Det er så lett å være rebell i kjellerleiligheten din”; link til musikkvideo ligger nederst i bloggen

Låta var i går på formiddag streamet over 5 800 000 ganger på spotify og you tube videoen er sett over 500 000 ganger.  Jeg er sterkt berørt av låta og ønsker med dette å skrive noen refleksjoner, selv om jeg er sent ute:

Låta oppleves som en iskald bøtte med vann over hodet til oss alle i forbindelse med den aktuelle flyktninge situasjonen i verden og Norge, levert som en slags hverdagsrealistisk og dokumentarisk observasjon av det som sies og tenkes i våre hoder. Man våkner litt opp når man får en kald bøtte med vann over hodet.

Her kommer noen tekst linjer fra låta:
-Apekatter i min blokk.
-Dere er alle samme ulla, alle skal bli knulla, Mullah Mullah Mullah Mullah.
-Er det dette skattepenga mine går til.
-Du blir aldri skandinaver, Naver Naver Naver Naver Naver.
- Jeg skiter i om du er Tshawe eller Vince eller Nico. Er det du som skal med dattera mi    
  på kino? (I betydning: Jeg bryr meg ikke om du er kjendis eller kan noe. Jeg er ikke interessert i at
en med mørk hudfarge skalpå kino med min datter)

De sa de kom fra fattigdom men hadde råd til båt hit. (Spydig kommentar om måten Syrere har reist nordover på)

Om du visste hva jeg ville for å bli som deg. Baba. Om du visste hva jeg ville gi for å bli som deg. Din feiging. (Setningen kan være sagt fra innvandrer stemme og handle om ønsket om å ha et ok liv slik feigingene som slenger dritt har, eller den kan være sagt fra en nordmann med fremmedfrykt som er imponert over hvor god noen mennesker som er i media er til å si sin fryktpregede mening om innvandrings situasjonen. Jeg legger også merke til at teksten er sunget med en lysere falsettaktig stemme noe jeg antar ikke er tilfeldig. Jeg mener derfor at dette er gjort for å synliggjøre følelseselementer som flyter i et menneske, uavhengig av hudfarge)

OH LORD OH LORD, kan du tilgi lille lord for å ville ha bil og båt? NEI !
(Kjære nordmann, kjære nordmann kan du tilgi andre for å ville prøve å lage seg et ok liv? Nei det kan du visst ikke)

Det er lett å være rebell i kjellerleiligheten din feiging. (Det er lett å sitte å mene det ene og det andre, slenge dritt og rasistiske ord i alle retninger når man er godt gjemt i en kjellerleilighet og ikke trenger å innføre det man sier ut i det praktiske liv i et møte med det mennesket man dømmer nord og ned)

Til noen sier ”alle regjeringer trenger sin ape”
Folk synes det er et godt ordspill
For det betyr to ting
Og det er på en måte kravet for noe sånt, yeah
Si det til Anders, Anders, Anders Anundsen

(Å ape betyr å etterligne, Ap er kort for arbeiderpartiet og ape er et ord som brukes i enkelte sammenhenger om mennesker med annen farge enn hvit. Ape er også et ord som brukes om en fjott uavhengig av hudfarge. Anders Anundsen er en FRP politiker som i denne låten blir en slags bærer av nordmenns fremmedfrykt. En fremmedfrykt som vi nordmenn aper etter hverandre på. (etterligner). Teksten i denne delen av låta til Karpe Diem er sunget fra "svartinga mine" sin stemme og viser deres frustrasjon over det som pågår.)

Si det, si det det til Anders Anundsen
Det er lett å være rebell i leiligheten din
Tretti skjellet i kjellerleiligheten min
Jeg kommer til å ende opp som deg, feig.

(Si det til Anders Anundsen og til alle som snakker i offentligheten så de forstår hvor lett det er å spre fremmedfrykt. Folk som blir utsatt for systematisk kritikk av feiginger kan fort bli feiginger tilbake selv. Få dem til å forstå det!)

Det som har stått i parentes (har vært min egen tolkning av tekstlinjene). Tolkning er tolkning og ikke nødvendigvis sannheten. Hva Karpe Diem har ment det vet jeg ikke, men jeg antar dette: Gutta er smarte og de vet hva de driver med. Jeg tro at deres mål med teksten er påvirkning til noe som er bedre)

Budskapet jeg sitter igjen etter å ha hørt denne låta noen ganger er følgende:
Det er veldig fort gjort å bli en feiging.

Jeg ser det for meg, stakkarslige nordmenn som sitter hjemme rundt middagsbordet med ribbe som tyter ut av ørene og som med et sentimentalt juleøl befengt blikk sier det samme som noen politikere håver inn nye stemmer på: Jammen, jeg blir redd for å miste 17 mai, jeg.

For å si det sånn: Ikke faen om jeg gir fra meg 17 mai så det trenger du så visst ikke være redd for! Akkurat på samme måte som en annen sier, ikke faen om jeg skal spise juleribbe.

For øvrig: Unnskyld banningen, det er min kunstneriske frihet som brukes aktivt for å utrykke et budskap i ytringsfrihetens tjeneste, en del av min kulturelle bakgrunn som jeg nå og for alltid skal holde hardt i hevd. Jeg er sikker på at du forstår metaforen!
En hvit drittsekk er en drittsekk. En svart dritt sekk er en drittsekk. En hvit feiging er en feiging. En svart feiging er en feiging.

Det å være våken og tilstede og ikke bare være en bitte liten lort av en feiging å skjære alle under en kam, det er ditt og mitt ansvar.

Evnen til samarbeid, det er også ditt og det er mitt ansvar.

For øvrig så er verken "hvite eller svarte aper (etter apere)" særlig gode til å gjennomskue kulturelle strømninger (innhold og tradisjoner som er gått ut på dato) som styrer vår evne til å løfte kjærlighet høyere i våre forsøk på å samarbeide. Det at det var riktig med ufrihet, ulikhet og fiendtlighet før, trenger ikke å bety at det skal være det for alltid.

Der er vi alle på hver vår måte like elendige. Et hvitt ego er et hvitt ego. Et svart ego er et svart ego. Det er min personlige mening.

Det ser ut som om dumme ting (selvopptatthet på bekostning av andre) også har en evne til å vare noen tusen år.

Det er du og jeg som har ansvaret for å være våken. Carpe Diem kan i denne anledning handle om å gripe muligheten til å ikke bli en feiging.

Avslutning:
"Men men, det er jo lett for meg å være rebell i kjellerleiligheten min!"

Jeg synes låta gir viktige refleksjoner på en situasjon som gir vår evne til menneskelighet sterke prøvelser. Jeg opplever at låta er en observasjon av samfunnskrefter i bevegelse mye mer enn en målrettet kritikk til Anders Anundsen, jeg håper og tror han forstår at navnet hans blir brukt i et forsøk på å skape økt bevissthet omkring, det han og alle vet er en aktualitet. 


Bra låt, skarpt blikk, Karpe Diem: Gratulerer! Følger du  linken så får du se musikkvideo på youtube:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar