lørdag 23. januar 2016

Vær deg selv





Han satt i bilen sin og kjørte. Han hadde to hender på rattet. En god og en dårlig hånd.

Jeg tror det er viktig å være seg selv. Jeg tror det er negativt for trivsel, helse og livsglede å være alle andre.

Utfordringen når det gjelder å være seg selv er kort forklart innledningsvis. Vi styrer med en god og en dårlig hånd. Den gode hånden er det som egentlig er deg. Den dårlige hånden er det  i oss som vi ofte ”tar til etterretning” men som ikke er oss.

I denne sammenheng vil jeg kalle dette elementet i mennesket for Egoet.

Egoets behov, tanker og følelser er ikke dine!

Hvis noe er i overkant følelsesmessig ladet og nedrakkende på deg selv, hvis noe er selvmedlidende eller selvforherligende, hvis noe er veldig viktig, hvis noe er overveldende og påtrengende negativt om andre, hvis du kjenner at du tar litt av eller hvis du er i overkant misunnelig, redd, eller bitter, da er det ikke deg som er i aktivitet inne i deg. Det er ditt Ego.

Min mening er at det er veldig mange mennesker som har begynt å ”være seg selv” som egentlig kjøres av Egoet og dermed blir lurt av det gjemte og falske i seg selv.

Jeg mener dette er et stort problem i deler av selvutviklingsverden og innenfor religion.
For ikke å snakke om næringsliv, akademia, politikk, kriminalitet eller alternativ verden.

Vær deg selv ropes det i forskjellige kretser, men folk er intet annet enn mer og mer Ego kjørt, uten å legge merke til det selv. Hvis man begynner å observere så er det mange, en selv inkludert som i tide og u tide kjøres i en strømning med behov og lyster og negativt selvsnakk som ikke kan sies å være særlig våkent eller tilstede.

Utfordringen er selvsagt at det er godt å bli kjørt av Egoet. Det er godt å få applaus, få likes på Facebook, få ros. Det oppsiktsvekkende med Egoet er imidlertid at det gir og slår med samme hånd. Det samme som gjør at du blir glad når du får det til er det som tar deg selv hardere enn nødvendig når du ikke får til. Dessuten så er Egoet vanskelig å oppdage. Det opererer i det skjulte og fungerer slik at vi tror det er oss selv. 

Ting som i den store sammenheng ikke er viktig, blir viktig. På grunn av Egoet.

Jeg vil faktisk gå så lagt å si at det er menneskenes ego som er et av de hovedutfordringene vi har for å kunne utvikle et samfunn med ytterligere samarbeid.

Se rundt deg, se på deg selv. Nå som du er opptatt av å være deg selv.

Er du deg selv eller er du overtatt av Egoet ditt?

Vær deg selv. Styr med den gode hånden. Ikke med den dårlige hånden.


Vær deg selv, ikke vær Egoet ditt.

1 kommentar:

  1. Så sant, Egil Arne - i alle fall for meg! Jeg har det moro med mitt ego, - det jeg er bevisst på. Og det jeg ikke er bevisst på kan andre ha det moro med - hehehe!

    SvarSlett