fredag 19. februar 2016

Du er deg selv

I menneskenes indre pågår det en svindel. En enkel måte å synliggjøre den svindelen på er å vise fram den følgende moderne ide:

Jeg er det jeg har
Jeg er det jeg gjør
Jeg  er det jeg presterer
Jeg er den jeg er sammen med
Jeg er jobben min
Jeg er bilen min
Jeg er merkene på klærne mine
Jeg er utdannelsen min

Min mening er at dette er tull. Min mening er at du er mye mer en det du har, gjør, eller oppnår. Min mening er at du også er noe annet enn det du noen ganger tenker og føler om deg selv.

Observasjon:
Se på deg selv.
Se på det som pågår i ditt indre

Det pågår mye i ditt indre som ofte viser seg å ikke være sant. Det erfarer den paranoide og det erfarer den bekymrede. Det erfarer også ofte hypokonderen, den deprimerte som er overtatt av det dårligste selvbilde (depresjonen som snakker) eller den som ikke tør å kjøre trikken på grunn av angst.

Selvdestruktive følelser og tanker som er den rene skjære løgn, pågår i større eller mindre grad i menneskenes indre.

Egokjør kaller jeg det. Både den selvforherligende delen men også den selvmedlidende delen. Det er ikke deg. Det er Egoet ditt som driver med overdrevet selv-sutreri eller overdrevet selv-diggeri.

Når du gjennomskuer Egoet i deg selv da er det som når vannskitauet ryker.
Det er som når vannskitauet som har dratt deg etter båten dit båtføreren har funnet det riktig å kjøre deg i årevis, ryker.

Egokjør

Når du gjennomskuer Egokjøret i deg selv blir du friere fordi du slipper å tro på mye av det negative som pågår inne i deg selv som om det skulle være sant.

Vær deg selv, ikke vær Egoet ditt.

En måte å  begynne å få til dette på er å se på det som pågår i hjernen som noe som pågår i Mr. Brainwork. Et til tider over aktivt verktøy som er gitt til deg. Et verktøy som kan løpe løpsk. Et verktøy du kan lære å bruke istedenfor at det bruker deg.

Første steg er å se på hjernen fra deg selv. Da er du noe som er adskilt fra hjernen din.

En måte å få til dette på når det gjelder følelser er å se på følelsene som noe som pågår i Mr Feeling. Et til tider over aktivt verktøy som er gitt til deg. Et verktøy som kan løpe løpsk. Et verktøy du kan lære å bruke istedenfor at det bruker deg.

Første steg er å se på følelsens dine fra deg. Da er du noe som er adskilt fra følelsens dine.

Kall gjerne tankeriet og føleriet som pågår inne i deg for Mrs Brainwork og Mrs Feeling hvis det passer deg bedre.

Avslutning
Du er ikke Egoet ditt.
Du er ikke alle andre.


Du er deg selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar