tirsdag 5. april 2016

Sliter du med Ngst - Skaff deg hjelp i dag.



Ngst!
Jeg skrev feil da jeg skulle skrive overskriften Angst.

Nå ble det slik og jeg synes det er en bra måte å skrive ordet på. ”Ngst”, spesielt med tanke på fastlåstheten og lammelsen sterk angst kan innebære.

Sliter du med Ngst? Da er du ikke alene.

I går leste jeg en fin artikkel som heter ”Angstens ansikt”, skrevet av Caroline Drefvelin på NRK.no. Artikkelen er god og på grunn av min profesjon og min livserfaring setter jeg stor pris på at det deles folkehelsebudskap omkring angst. Denne artikkelen forteller om panikk angst som kan være en plutselig oppdukkende følelse av total frykt og opplevelsen av å dø. Jeg har lagt ved en link til denne artikkelen nederst i bloggen.

Jeg synes videre det er hyggelig å lese flere steder, blant annet i Caroline Drefvelin sin artikkel, at Psykologi professor Gerd Kvale, som var en av de foreleserne jeg virkelig husker godt fra mine psykologistudier, har vært med på å utvikle nyvinninger når det gjelder behandling av tvangslidelser, en form for angst. For eksempel det å vaske seg igjen og igjen, ideen om at offentlige dørhåndtak eller tilsvarende smitter livsfarlig sykdom, sjekke komfyren til du blir blå, eller tvangstanken om at man er en pedofil overgriper eller en skattesnyter. Eller tvangstanken om at man kommer til å bli tatt…

Ngst er et helvete. Når man får det er det vanskelig å forstå det og det er ikke så lett å forklare hvor vondt det oppleves. Dette gjelder om man lever med en generell frykt og autonom overaktivering hele tiden, (generell angst lidelse), om man har angstanfall, (panikk anfall), om man har sosiale fobier, klaustrofobier, om man har helse angst (ideen om at man har en alvorlig sykdom), paranoid angst og tankegang, angst for å være ute, kjøre trikk, gå i butikken eller om man sliter med tvang.

Ngst er forventningen om at ting skal gå forferdelig dårlig eller det er pågående fryktfølelse i kroppen uten like mange tanker tilstede. Uansett, Ngst et helvete. Det er virkelig ille når hele menneskets opplevelse av livet der og da, kun består av frykt.

Det finnes hjelp å få. Kontakt fastlege i dag.

Noen kan komme til å tro at det bare er de som har angst og at de for guds skyld ikke må fortelle det til noen.

Jeg selv er åpen om min inngående kjennskap til angst. Jeg har hatt angst fra jeg var liten, jeg husker mitt første panikk anfall da jeg var 5-6 år og livet mitt  har i perioder vært fullstendig ødelagt av angst, PTSD og påfølgende depresjoner.

Ekstrem angst i oppveksten førte til at jeg trodde jeg var ond. Da jeg  som barn og ungdom ikke hadde hørt om angst eller visste hva det var så merket jeg jo bare at jeg hadde det vanskelig på innsiden. Jeg trodde at årsaken til at jeg hadde det vanskelig var fordi jeg var ond. Det ble en tvangslidelse ut av det fylt av de skrekkeligste tvangstanker døgnet rundt. I perioder var angsttrykket så stort at jeg ikke kunne snakke med noen eller gjøre noe uten å bruke en 10-15 dager i etterkant av sosialt samvær uten søvn for å finne ut av om jeg hadde vært slem mot de jeg hadde snakket med. ”Jeg var jo ond”. Det er utrolig at dagene gikk synes jeg. Jeg tror ikke så mange merket mine plager. Kanskje litt konsentrasjonsplager nå og da…Og minst 20 halvlitere på byen to-tre ganger i uken bedøvet jo godt i perioder.

Jeg er avholdsmann i dag.

En annen utfordring med angst og kronisk angst er at man utvikler en måte å være i verden på som er sær men som man ikke ser selv. Dette er jo fordi man prøver å finne omveier eller tilpasninger i hverdagen for å overleve. Man er ganske alene hvis man sliter med en slik lidelse uten å tørre å si det til noen. Ngst fører også ofte til depresjoner. Når hele virkeligheten er frykt så er det ikke rart at hele virkeligheten etter hvert blir endeløst trist.

Derfor er det viktig å skaffe seg hjelp. Gå til fastlegen å kom deg inn i et behandlingsprogram gjennom psykolog og DPS (Distrikts Psykiatrisk Senter) i dag.

Ngst er meget mer vanlig enn man tror. 20-30 prosent opplever en angstlidelse i løpet av livet. I min jobb som psykolog ser jeg for eksempel at overgangsfaser i livet trigger angstplager. Dette kan være overgang fra videregående skole til arbeidsliv eller høyere utdannelse. Det kan være overgang fra høyere utdannelse til jobb, det kan være inn i ekteskap, ut av ekteskap, inn i ny jobb, ut av jobb, det å få barn. Mange forskjellige overgangsfaser ser ut til å trigge angst. Opplevelsen av usikkerhet trigger angst. Vi mennesker kan komme til å frykte det nye, før vi har erfart at det ikke er så farlig allikevel. Stress eller krevende hendelser på jobb, merkelig lederskap trigger også angst. Angst ser ut til å være så vanlig at det nesten er blitt en klisje.

Jeg håper at informasjonen om at angst er ganske vanlig gjør det lettere for deg som trenger det, å skaffe hjelp. Skaff hjelp i dag. Kontakt fastlege nå!

Min Nngst var noe jeg holdt helt hemmelig inntil den ble for sterk og umulig å holde hemmelig. Mitt første sammenbrudd var da jeg var 26 år. Dagene var preget av 2-7 panikkangstanfall, med respirasjonsutfordringer, sterke smerter, ukontrollert avføring, stivning, manglende evne til å snakke, flere år med alvorlige søvnproblemer, besvimelser og selvhat. Det er ikke sikkert det er hensiktsmessig å skildre så mye lidelse som denne angsten har ført med seg så derfor avslutter jeg med en kort historie for å vise frem at jeg vet hva sterk angst handler om.

”En periode på tidlig 2000 tallet fikk jeg anfall av det som kjentes ut som hjerteinfarkt. Sterke smerter i brystet og stråling ut i venstre armen. De ”15” første gangene dro jeg til lege og fikk alle mulige hjerte tester. EKG der og da og EKG over dag og natt hjemme. Ikke tegn til hjerteinfarkt. Antakelig angstanfall med sterke psykosomatiske smerter (fysiske smerter med sin grunn i psykiske problemer). Selv om jeg ”aksepterte” at anfallene ikke var hjerteinfarkt og ikke lenger løp ned dørene hos legevakt eller fastlege så var smertene fortsatt sterke når anfallene kom. Jeg gikk til en fast psykiater 1-3 ganger i uken i over 13 år. Vi fant ut at det som lindret smerten ved disse anfallene var valium blandet med en paralgin forte.

En gang fikk jeg et anfall hjemme i stuen. Det var fem meter til badet hvor medisinene lå. Smerten var så sterk at jeg ikke klarte å røre meg. En eks kjæreste hadde nøkkel til min leilighet så jeg ringte henne, hun kom innom og gikk inn på badet og hentet medisinen slik at jeg, etter et par timer med det jeg vil kalle ekstrem smerte,  svetting, og frykt for døden, fikk medisiner og lindring. Ca 30 minutter tar det før disse medisinene får OK virkning.

Jeg har prøvd alle terapiformer og alle medisiner i felleskatalogen (psykofarmaka) og jeg har vært hos det jeg har likt å kalle seriøse alternative behandlere for sikkert 600 000 kroner siden jeg begynte min reise ut av dette helvete i 1994.

Det er mange gode hjelpere når det gjelder psykisk helse. Her nevner jeg noen faggrupper jeg kjenner til. Sykepleiere, sosionomer, helsesøstere, psykiatriske sykepleiere, psykomotoriske fysioterapeuter, kliniske sosionomer, psykiatere og psykologer. Venner og familie kan også være til god hjelp.

Det som jeg opplever har hjulpet meg best er:
-Lindrende samtaleterapi
-Moderne kognitiv terapi med fokus på metaperspektiv.
-Tankefelt terapi (Mads Uldal sitt arbeid med TFT har gjentatte ganger stoppet sterke angstanfall hos meg på stedet)
-Fotsone terapi (Har skapt en dypere ro og avslapning)
-Akutt medisinering ved behov (Vival i lommen)
-Kosthold (Glutenfritt, mindre sukker, mindre karbo, mindre melk, mer grønt)
-Rudolf Steiner - Antroposofi
-Åndelighet (Troen på gud og opplevelsen av å være en del av noe større er viktig for meg. Jeg ser på mindfulness og min meditasjons praksis med fokus på pust (innånding og utånding) som et samvær med Gud eller tilstedeværelse i nuet ”sammen” med ånd og fylt med ånd.

Ikke driv selvmedisinering med beroligende medisiner eller alkohol. Jeg kan forstå behovet, men det er ikke riktig metode for å få det bra på sikt. Ta kontakt med fastlege i nå, skaff deg god hjelp i dag.

I dag lever jeg et godt liv. Jeg har ikke slike toppleder jobber som jeg var opptatt av før og jeg bruker min faglige kompetanse og mitt levde liv for å hjelpe folk som sliter med sitt. Jeg holder meg faglig oppdatert og mener at min livserfaring kan være til hjelp når jeg skal hjelpe andre. Det å spre folkehelsebudskapet oppleves meningsfullt og er mitt oppdrag. Jeg er stolt av at jeg klarte å utdanne meg ferdig som psykolog på siden av mye angst og krevende jobber (1992-2008) og jeg er stolt av å være en del av det faglige felleskapet som jeg har gjennom psykolog foreningen og mine uformelle kollegiale nettverk.

Det er virkelig hjelp å få når det gjelder angst. Min anbefaling er at du skal starte din reise ut av problemene i dag.

Tips til alle gode hjelpere:

Når det gjelder angst så er det viktig å være bevisst egen kommunikasjon. Husk på at de som kontakter deg kan være livredd og forsteinet i sitt indre. Det å være livredd og kanskje ekstra ”flink” er akkurat deres hovedproblem for tiden.

Husk å ta høyde for det i ditt møte med en som er på Ngst kjøret.

Noen synes at de ikke har god nok grunn for å ha angst.
Glem det, det er angsten som svindler deg fra å få hjelp. Har du angst så har du angst. Skaff hjelp i dag. Det kommer til å bli meget bedre. Kontakt fastlege i dag. Denne skaffer deg hjelp i psykiatrien.

Jeg fikk behov for å avslutte med å si at selv om det har vært mye problemer underveis så har jeg virkelig hatt det bra og fungert OK i perioder også. 49 år består jo av mange tusen dager. Jeg har også en helt vanlig og hyggelig og nær og kjærlig og frustrerende relasjon til mine foreldre.

Jeg har vurdert å skrive en PhD (doktorgrad) når det gjelder angst for å undersøke effekter av å bringe ånd inn i den moderne psykologiske behandlingen. En PhD krever finansiering og mye arbeid. Jeg vet ikke om jeg vil dette nå.

Sliter du med Ngst, skaff deg hjelp i dag.

CV Egil Arne Skaun Knutsen – 49 år
Befalsskole med pliktår
Krigsskole med plikt år
10 år i Hæren. Kaptein da jeg sluttet.

Lederutvikling, reklamesjef, markedssjef, markedsdirektør og direktør merkevare og kommunikasjon. Statoil 11 år

Spesial rådgiver HMS og psykolog. Hjelp24/ Stamina Helse 8 år

Bedriftsrådgiver, psykolog, foredragsholder, tenker, blogger. Viller AS 2 år

Annen utdannelse
Hovedfag i organisasjonspsykologi med vekt på positiv prestasjonskulturer - NTNU
Embetsstudet i Psykologi med ”spesialisering” moderne kognitiv terapi; ACT, Mindfulness og skjematerapi. Universitetet i København

Her er link til Caroline Drefvelin sin artikkel:

Angstens ansikt





1 kommentar:

  1. Veldig bra!
    Kjenner godt igjen det du skriver. Tegnet noen tegninger om temaet i sin tid.
    https://www.facebook.com/refleksjoner/photos/a.790066471109309.1073741828.788456441270312/898918560224099/?type=3&theater

    SvarSlett