søndag 14. august 2016

Akkurat nå



Hvis man har det vondt så er det akkurat nå det gjelder!

Noen er så heldige at de har muligheter til så sterk påvirkning av sitt indre tanke og følelsesliv at de kan bestemme seg for at akkurat nå så skal de endre tanken, fylle sitt indre med en annen fokus slik at følelsen forandrer seg til noe bedre.  Andre har det slik at akkurat nå så ringer de og sier det som må sies for at ting skal bli bedre. Andre har ikke fått tak i denne indre styrken enda. Men kanskje det er muligheter for noen småjusteringer allikevel. Spise litt mat, ta på seg en genser, lukte på en blomst, ta en varm dusj eller be til gud.

Kjære Gud
Jeg har det så vondt nå, kanskje du kunne hjelpe meg litt
Gi meg noe som gir meg litt håp!
Amen

Eller være sint på gud. Det går også an. Det kan sikkert også være lindrende å være sint på alle idioter som er terapeuter som tror de kan forstå din situasjon og hjelpe deg.

Akkurat nå så er det noen som har ekstreme sterke kroniske smerter, noen har smertestillende de kan ta mens andre må vente en uke til før de får smertebehandlingen på smerteklinikken. Det er akkurat nå det gjelder for de som har smerter.

Observasjon gir avstand, avstand gir lindring
Observer smerten så den kommer en millimeter lenger unna. Det samme gjelder for den som sliter med tinnitus. Observer tinnitusen. Se på den på samme måte som du ser på en film på TV. Det er akkurat nå det gjelder. Kanskje lyden kommer litt i bakgrunnen. Observasjon som er sentralt i Acceptance and Commitment Therapy (ACT) er som å stå på land og se på elvestryket, ikke hoppe ut  i det.

Hvis du er redd eller trist. Se på tristheten. Se på den som om du var en objektiv forsker som står på en utkikkspunkt og ser på smerten. Noen savner noen de har mistet. Akkurat nå er savnet så sterkt at det føles ut som om man ikke vil leve videre. Hva er i det hele tatt vitsen.  Akkurat nå er det noen som har det så vondt.

Det er det jeg tenker på akkurat nå.

At det er akkurat nå man kan prøve å forandre livet sitt.

Enten ved å akseptere tingene sånn som de er. Nå er jeg lei meg, det er kanskje ikke så rart. Jeg er lei meg, jeg er trist og jeg er redd. Akkurat nå så prøver jeg å akseptere det. Det er så forferdelig vondt men det er sånn det er. Den lille endringsprestasjonen jeg gjør for å få det litt bedre er å skifte på sengen til i kveld, rent sengetøy til i kveld.
Eller jeg sender en sms og spør om noen kan komme innom.

Det er akkurat nå man kan forandre livet sitt en millimeter til det bedre.
En millimeter kan være nok for å få tilbake håpet om noe bedre der fremme.

Kjærlighet er lindring

Kjærlighet til seg selv er en måte å være i verden på mer enn det er en følelse av tiltrekning. Kjærlighet til andre er en måte å være i verden på mer enn det er en følelse av å like noen.

Kjærlighet er et bevissthetsnivå det er vært å strekke seg mot.

Jeg vet at det er urettferdig at du har det som du har det og at du har måttet oppleve det du har opplevd. Det er urettferdig.

Men nå fortjener du å ha det så godt som mulig.
Akkurat nå skal du se på deg selv med så mye kjærlighet du makter.

Kjærlighet til deg selv – akkurat nå, det er bedre å prøve på det enn  mye annet.


Får du det ikke til i dag så betyr ikke det at du aldri får det til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar