tirsdag 23. august 2016

Senk skuldrene


En leder ringte meg for noen år siden. Vedkommende var stresset.

”I morgen skal jeg møte ledergruppen på den nye jobben. Det sitter to andre i den ledergruppen som ønsket seg jobben jeg har fått. Jeg er informert om misnøye i ledergruppen på grunn av eksternt ledervalg. Jeg må gjennomføre møtet perfekt i morgen.

Det er nå et gjelder.

Jeg har kun en mulighet til å gjøre et godt førsteinntrykk.
Jeg trenger tips til hvordan skal jeg legge opp møtet?”

I min rolle som støtte for personer i krevende jobber legger jeg merke til at mennesker er opptatt av at ting skal være perfekt. Jeg merker det med meg selv også.  Det hender jeg stiller krav til egne prestasjoner som om det ikke fantes en morgendag med muligheten til å videreutvikle seg. Som om hvert skritt jeg tar i dag lagres i en evighet av skam og oppsummeres på min gravstein.

Her hviler Egil Arne.
Han prøvde, det skal han ha.
Men han ble ikke perfekt.
Konklusjon: Ikke bestått!

Det er nå det gjelder, det må være perfekt! Man kan få prestasjonsangst av mindre. Prestasjonsangst kan som kjent gi tunelltankegang som fører til at man ikke får et godt overblikk med gode løsninger. Stress svekker muligheten til å få vist frem hvem man er.

Jeg sa til lederen:

”Det er kun en ting som er sikkert, det er ikke nå det gjelder!

Mitt råd er derfor at du ikke skal forberede deg til møtet. Dette kan du egentlig.
Hvis du finner det riktig å ta opp elefanten i rommet så gjør du det: ”Jeg vet at alle kjenner til at Hans og Nina har ønsket seg denne lederjobben, jeg kjenner også til at man har reflektert over om en ekstern tilsetting er det riktige nå. Mitt ønske er selvfølgelig godt samarbeid og lagspill. Dagen i dag er imidlertid ikke egnet til å diskutere dette temaet. Dette er første gang vi treffes. Oppstartssamtalen mellom meg og den enkelte leder som er avtalt i .uke 11 er et fora jeg vil bruke for å starte eventuelle nødvendige samtaler omkring dette temaet. Jeg tenker å bruke dette møtet i dag til fortelle litt om meg selv men aller mest ønsker jeg å høre hva dere tenker er våre utfordringer fremover. Vi kommer til å bli bede kjent etter hvert.

Ikke forbered deg. Gå inn å vis hvem du er ved å spørre de nye kollegene dine om hvilke utfordringer de er opptatt av.

Dere skal antakelig jobbe sammen i flere år

Det er garantert ikke nå det gjelder.”

xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx

Lederen var jo en erfaren leder som fikk et øyeblikk med en ,jeg er ikke god nok fornemmelse. Hvem har ikke opplevd det?. Vedkommende løste møtet godt og på sin måte, måtte bare lufte stresset litt.

Det perfekte finnes ikke.
Noe som er perfekt gjennomført er i henhold til definisjon av ordet gjennomført totalt uten feil. Det perfekte er altså det som er fullkomment.

Fullkomment. Tror du virkelig det finnes atferd som er fullkommen?

Fullkomment. Det er å gjøre noe fullstendig riktig det.

Jeg er motstander av ideen om det perfekte. Det er et dødt begrep. Det ferdig fullkomne handler ikke om liv, det perfekte er noe som er forsteinet og  dødt. Det å jakte på det perfekte er å jakte på endestasjonen. derfor kaller jeg det en dødsprosess, ikke en livsprosess.

Hvis det er slik at ideen om det perfekte lever i den norske kulturen så kan jeg herved informere om at den i så fall er dysfunksjonell.

Du får en dag i mogen. Du får en dag i morgen. Du får en dag i morgen.

Får du ikke til det du vil i dag så betyr ikke det at du aldri får det til.

Synes du at du burde få til noe spesielt i dag så er det heller ikke sikkert at det du strever for å få til i dag er det du ønsker å få til om noen år, når du vet mer.

Mennesker er i levende forvandling og fornyelse.


Senk skuldrene, det perfekte finnes ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar