tirsdag 16. august 2016

Til foreldrene - Impuls 10


Impuls 10 – Slutt å løpe fra deg selv.

Jeg har bestemt meg for å skrive 7 innlegg med impulser som handler om nåde. Innlegget jeg skriver i dag er nummer to i rekken. Jeg synes tallet syv er et bra tall. Det er for eksempel 7 dager i en uke.

Ordet nåde er vakkert og det kan brukes i forskjellige fine sammenhenger. Knut Reiersrud for eksempel er en gud- benådet gitarist, noe som betyr at han er en meget dyktig gitarist. Jeg bruker Reiersrud som eksempel fordi han har gitt ut en fin CD som heter Nåde over nåde. Cecilie Enger har skrevet en nydelig bok som heter "Se i nåde". Marit Larsen synger om nåde i sangen "When the morning comes". Amund Maarud synger ”Stop running from your self” i en tøff låt han spiller. Min mening er at det er lettere å slutte å løpe fra seg selv hvis man klarer å gi seg selv nåde.

Nåde betyr Grace på engelsk.
Den vakre sangen Amazing grace handler også om nåde.

Grace,  - for et vakkert ord!

En person som har gjort noe galt kan be om nåde eller bli benådet, altså slippe straff. I kristendom er nåde et begrep som handler om guds aksept og tilgivelse av menneskene. ”Åh herre gi oss nåde for vi vet ikke hva vi gjør, synger Terje Nordgarden.”

Av norrønt stammer ordet nåde fra fred, vern. Å gi seg selv nåde betyr i så måte å slutte fred med seg selv.

Jeg har personlig en sterk tro på en skapende kilde i universet men jeg tror ikke gud er en mann som sitter på en stol et eller annet sted et stykke unna. Jeg tror på gud, det skapende i mennesket. Jeg tror på det gode i menneskene og jeg tror på muligheten for å kunne gi seg selv nåde.

        "Det var sånn jeg levde da jeg hadde mindre selvinnsikt enn jeg har i dag. Det var sånn jeg så på meg selv da jeg ikke forsto at også jeg hadde rett til å være her, at også jeg er verdifull, at også jeg har rett til å sette meg selv først nå og da."

Be graceful – Slutt fred med deg selv.

Be graceful - Slutt å løpe fra deg selv.


Får du det ikke til i dag så betyr ikke det at du aldri får det til.

Til slutt en vakker sang med Elvis Presley - Trykk på linken

Elvis Presley



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar