lørdag 20. august 2016

Til foreldrene - Impuls 11


Impuls 11 - En strøm av nåde

Han går nedover veien i den lille byen han har bodd det meste av livet sitt. På hjørnet ved bensinstasjonen står det en kvinne og drikker kaffe. Hun har på seg en sommerkjole med et mønster av sommerfugler. Kjolen er lett i stoffet og lys i fargen. Kvinnen er vakker, brun i huden og hun ser fredelig ut i den svale morgentemperaturen. Det kommer til å bli en varm og nydelig sommerdag i byen ved havet.

Er det noe jeg kan gjøre for deg, sier hun krast mens han passerer forbi.
Hva mener, du svarer han rolig.
Ja du stirrer som om det skulle være fesjå her.
Unnskyld, jeg var i min egne tanker. Jeg ønsker deg en god dag.

Han går inn på bensinstasjonen og kjøper seg en kaffe og en avis. Det er ikke så mange som bor i byen der han bor, dagsavisen inneholder som regel kjent stoff. Han synes det er hyggelig å kjøpe den allikevel. Personen i kassen virker noe overrasket over å se han. Har du ikke lest forsiden sier personen bak kassen. I dag er det Pedro som jobber, han jobber som regel i helgene.

På forsiden av avisen står det:
”Michael lyver i retten” På bildet som avisen har brukt har Michael halvt gjenlukkede øyne. Han ser ut som en løgnaktig slask.

Jeg har sett bedre bilder av meg selv, tenker Michael og tar med seg kaffen og avisen og snur seg for å gå ut av bensinstasjonen. Skal du ikke si noe sier Pedro mens Michael går ut av bensinstasjonen. Det er ingenting jeg vil si svarer Michael. Jeg tror det blir en nydelig dag i båten. Jeg ønsker deg en god dag.

Rettsaken mot Michael hadde pågått i tre måneder nå. Angrepene var kreative og utholdende og kom fra de mest uventede hold. Michael var ikke overrasket over forsiden på avisen.

Selv om noen sier at du har blått hår, så har man ikke blått hår.
Hvis man ikke har blått hår, da. Det var den måten Michael møtte løgnaktigheter og tvil fra andre eller fra seg selv på. Han forholdt seg til det som var sant. Han tvilte ikke på de faktiske forhold. Han hadde lyst hår. Ikke blått.


Kom Carina, så går vi i båten sier han til kvinnen som står utenfor i sommerfugl kjolen! I dag skal vi ha en deilig dag .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar