torsdag 8. september 2016

Det mørke, det lyse og det overlyse


Til foreldrene – Impuls 13


Det mørke, lyse og det overlyse.

Kjære foreldre!

Det er de kloke menneskene som er mine idealer. Det er de jeg strekker meg mot. Jeg ser opp til mange  andre mennesker også. Folk arbeider hardt i krevende miljøer og får til ting. Jeg merker jeg beundrer de og alt de strever for å få til. Ofte så får de det til også. Men det er den vise mann eller vise kvinne som er mitt personlige ideal.
Den kloke trenger ikke å være rik på penger, men den kloke er på bevisst på tilstedeværelsen i sitt eget liv. Den kloke kan også være rik på penger men ikke mindre rik på tilstedeværelse i sitt eget liv av den grunn.

Den kloke har forstått at det finnes en tredje vei.

En vei hvor den kloke selv i stadig sterkere grad blir i stand til å balansere det lyse, det overlyse og det mørke ved seg selv og andre.

Det overlyse er det selvopptatte og selvhøytidelige ved et menneske.

Sting sa i et intervju en gang:

Selv om jeg var 29 år og hadde vært en avbalansert lærer i flere år før Police slo igjennom så var det sterke krefter som ble aktivert inne i meg på grunn av populariteten. Disse kreftene handlet om å være høy på meg selv, populariteten, publikummere som skrek, autografer, damer, fester og penger gikk til hodet på meg. Kreftene var sterke og de var vanskelig å kontrollere. Jeg tror Sting forteller om noe her som sitter dypt i mennesket. Jeg kan godt forstå at applausens rus kan gå til hodet på et person.

Den kloke kan nok også kjenne på disse kreftene, men overtas ikke av de.

Grådigheten, retten til å ta så mye til seg selv uten tanke på at det ødelegger for andre og dennes mulighet til å overleve, den er å finne i det overlyse.

Narkissos eller Narkissus var i gresk mytologi en vakker unggutt som nymfen Ekho forelsket seg i. Ifølge myten gjengjeldte han ikke hennes kjærlighet og ble derfor straffet av gudene til å bli forelsket i sitt eget speilbilde, tæres hen og dø; da han bøyde seg over en vannkilde for å slukke tørsten, ble han så betatt og paralysert av sitt eget speilbilde at han så på det og så på det og til slutt druknet han i det. Der han døde, spirte det etterpå fram en lilje som har fått navn etter ham narsiss.

Man fortjener så absolutt selvtillit og applaus. Men det er en bakside av medaljen – denne baksiden av medaljen har jeg nå kort beskrevet som det overlyse.

Det mørke i mennesket, for eksempel sentimentaliteten, det overtriste føleri eller det over-redde fantasi liv. Det finnes også i mennesket.

Jeg synes for eksempel at det er flott at mennesker arbeider hardt for å nå sine mål. Men jeg synes det er synd at så mange er så redde for å ikke nå sine mål at de ikke trives i sine liv fordi de må jobbe så hardt for å nå sine mål. Noen stresser så mye at søvn eller lekenheten ikke lenger er tilstede i livene deres. Det er ikke så lett å komme seg ut av materialismens harde overgrep.

Den kloke kan nok kjenne på sentimentaliteten, frykt eller tristhet, men overtas ikke av det.

Bevissthet
Det er bevissthet som er veien midt imellom det mørke og det overlyse.

Det er ikke så lett å holde seg på den veien i mellom ved å tøyle det overlyse og det overmørke i seg selv

Avslutning
Jeg sier ikke at dette er slik et menneske bør være. Jeg sier ikke at jeg får dette til hele tiden. Jeg forteller kun om det som er mitt ideal

Det å vite om det mørke og det overlyse og det å søke å gå en våken vei i mellom, det er mitt ideal.

Noen ganger får jeg ikke til det jeg vil, det betyr ikke at jeg aldri kommer til å få det til.

xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx

"Ha det så bra som mulig"

Den 20 oktober på Litteraturhuset i Oslo så har Sandra Shepard og meg selv foredragskveld. Foredragskvelden heter ”Ha det så bra som mulig” og er i grunn personlige og faglige fortellinger om "Mindfulness i det daglige", spesielt i situasjoner med vanskelige livssituasjoner som sykdom, slitenhet, stress, samlivsbrudd, sorg eller annet.


Hvis du klikker på linken nedenfor så kan du se lese mer om foredragskvelden og foredragsholderne. Der vil det også være mulig å kjøpe billett; kroner 249.- hvis man vil det.

Les om foredrag Ha det så bra som mulig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar