søndag 4. september 2016

Her og nå


Evnen til å styre fokuset til her og nå omtales og beskrives som meget sentralt i Mindfulness. Det å være tilstede i nuet mens tiden utfolder seg langs aksen, øyeblikk etter øyeblikk kan redusere bekymring for fremtiden eller anger i forhold til fortiden. Nuet er stedet som er mellom bokstavene når man leser en tekst, stillheten som er mellom tonene når man hører en sang eller hvilepausen som er akkurat mellom der en fot lander før den sparker i fra når man er ute og går eller jogger. Der er nuet og det beveger seg langs nåene som stadig er der fordi tiden beveger seg.

Evne til å styre sin fokus til nuet er helsefremmende fordi det ofte er fredeligere i nuet, der man sitter i stolen sin å bekymrer seg over fremtiden eller angrer på fortiden. Hvis man klarer å komme seg til nuet så sitter man jo i en stol i et rom i en bolig i en hage. En tilstand som ofte er fredeligere enn det man eventuelt gruer seg til i morgen eller det man er lei  seg for fordi man ikke fikk til i går.

Mindfulness er sterke saker. Kraften av nå!

Min erfaring er at Mindfulness praksisen (meditasjon) som jeg bruker for å styrke min evne til fokus i nuet blir en sterkere teknikk når jeg prøver å legge merke til tilstedeværelsen av det gode og skapende  i mitt indre - her og nå.

Nærværet i nuet som på en god meditasjonsdag oppleves å bestå av nærvær av det gudommelige i meg er en bra måte å få avstand til mitt ego, mine misunnelser, mitt begjær, mine selvopptatte behov og mine materielle over-ønsker eller bekymringer.

Tanker er bare tanker. Følelser er også bare følelser. Det er klart at informasjonen menneskene får fra tanker og følelser ofte ikke innebærer sannhet. Den indre tanke og følelsesverden er et grumsete farvann å manøvrere i.

Hypokonderens ide om sykdom er bare en fiks ide. Ideene til den paranoide er også bare fikse ideer som ikke innebærer sannhet. Ideen til den unge mann eller kvinne om at hun og han ikke skulle være god nok er heller ikke sant. På grunn av livshendelser så kan jeg forstå at folk er blitt hypokondere eller paranoide. På grunn av samfunnets dyrkelse av de materielle suksesser kan jeg også forstå at de unge blir redd for at de ikke skal overleve i konkurransen. Overbelastning eller påvirkning utenifra kan skape mange former for mestringsforsøk fra kropp og psyke.

En utfordring vi mennesker har er at vi identifiserer oss med tanker og vi identifiserer oss med følelser. Vi tror alt som pågår på innsiden er sant. Det er jo gøy hvis det er en morsom tanke vi identifiserer oss med og det er jo samfunnsnyttig hvis følelsene vi tror på trekker oss mot et menneskevennlig ideal og gode handlinger.

Det er ikke fullt så gøy hvis den tanken vi identifiserer oss med er grådige behov eller angstbefengte bekymringstanker. Det er heller ikke så bra hvis vi identifiseres oss med hatefulle eller andre trivselshemmende følelser. Menneskets passive og underkastende forhold til både tanker og følelser er slik jeg ser det oftest verken samfunnsnyttig eller helsefremmende.

Bruk meditasjonspraksisen til å gjennomskue dine egne tanker og følelser slik at du oppnår avstand og slipper å identifisere deg med og tro på alt det som pågår på innsiden.

Bruk Mindfulness til å utvikle din bevissthet. Bruk Mindfulness til å bli et friere menneske.

En måte å gjøre det på er å prøve å kjenne nærvær av det gode og skapende i deg selv når du mediterer og styrer fokuset til nuet.

Søk nærvær av det gode i deg, her og nå.


De materielle over-behov, negative tankekjør, plagsomme bekymringer og trivselsødeleggende følelser kan komme i bakgrunnen da.

xxx xxx xxx

Nedenfor er link med informasjon til et  arrangement med undertegnede og Sandra Shepard på Litteraturhuset i Oslo 20 oktober i høst:

Ha det så bra som mulig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar