fredag 9. september 2016

Varme, gode kjærlighet





Kjærlighet er så stort. Det kan ikke forklares så lett.

Det inneholder tiltrekning, lysten til å være sammen med og det inneholder savn når den eller det man elsker ikke er der.

Kjærlighet inneholder varme. Jeg blir varm når jeg er sammen med noen jeg er glad i. Eller jeg blir varm eller rørt når noen jeg er glad i sier eller gjør snille ting til meg. Eller jeg til dem.

Varm og rørt. Kjærlighet kan inneholde rolig gråt, eller hikstene hulking. Man kan være uenig om noe og man hulker i vei. Mange velger å forbli sammen med den man er glad i selv om man med jevne mellomrom er så lei seg at man gråter på grunn av dem.

Kjærlighet er virkelig stort.

Det kan inneholde frustrasjon og det kan inneholde krangling og det kan inneholde unnskyld. Det kan inneholde sommerfugler i magen og det kan inneholde begjær. Lysten på en annen.

Noen ganger handler kjærlighet om kjærlighet til seg selv, eller mangel på akkurat det.

Kjærlighet til seg selv handler om å romme seg selv slik at det indre blir til stille vann.

Her kommer en liten historie.

Det var en gang en mann som var blitt eldre enn før. Da han var ung klarte han alt. Han kunne trene, jobbe sene kvelder, stå opp tidlig om morningen og være oppglødd og klar for dagen. Etter som han ble eldre var livet hardt mot han og han tålte ikke det han tålte før. Først var han sint på seg selv i mange år, så var han sint på livet og så var han sint på verden. Han ville ta igjen og han ville vise dem. Men det var ikke så lett å vise dem fordi han var ikke så sterk lenger.

Etter mange år forsto han hva kjærlighet til seg selv var. Han forsto begreper som å akseptere seg selv fullt ut, våge å være den han var, og han forsto begrepet tillit.

Han forsto at det var bedre å leve med seg selv, enn mot seg selv.

Snipp snapp snute så var eventyret ute.

Egen kjærlighet, romme seg selv, aksept og tillit er begreper man kan bruke hele livet sitt på å erkjenne. En ting jeg mener er sentralt i akseptorientert visdom er at man trener på å slutte å sammenligne seg selv med sånn man var før. Jeg tror også det er smart å slutte å sammenligne seg selv med alle andre.

Jeg tror det smarteste for livskvalitet er å sammenligne seg selv med seg selv i nuet.
Det kan mindfulness tilby. Det å sammenligne seg selv med seg selv i nuet er virkelig et fantastisk sted å være. Da trenger man ikke å jogge med pulsklokke for å si det slik.


Da er man tilstede og vet når man skal roe ned. Da er man tilstede og vet når det er riktig og dra på. 

"Ha det så bra som mulig"

Den 20 oktober på Litteraturhuset i Oslo så har Sandra Shepard og meg selv foredragskveld. Foredragskvelden heter ”Ha det så bra som mulig” og er i grunn personlige og faglige fortellinger om "Mindfulness i det daglige", spesielt i situasjoner med vanskelige livssituasjoner som sykdom, slitenhet, stress, samlivsbrudd, sorg eller annet. Foredraget er muntert og vakkert og smart og motiverende.


Hvis du klikker på linken nedenfor så kan du se lese mer om foredragskvelden og foredragsholderne. Der vil det også være mulig å kjøpe billett; kroner 249.- hvis man vil det.

Les om foredrag Ha det så bra som mulig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar