tirsdag 9. mai 2017

Pressmestring

Etter samtale med noen hundre overstressede mennesker, er mitt inntrykk at stressmestring for folk flest handler om å sammenligne seg selv med hva noen andre tåler og dermed konkludere om hva man burde tåle selv. Mange mestrer dermed utfordringer i sitt liv ved å presse seg selv hardt og i mange tilfeller for hardt fordi man tror det finnes en gullstandard for hva man burde tåle. Dette og et materialistisk vellykkethets ideal i kulturen er antakelig årsaken til at så mange sliter med stress-skader så som søvnproblemer, angst, depresjoner, irritabilitet, skilsmisser, overforbruk av alkohol for å finne ro, hjerta-kar plager så som infarkt eller andre hjerte plager, blodtrykksforstyrrelser, muskel skjellet plager så som stiv nakke og vond rygg, leddplager relatert til dårlig kosthold og lite bevegelse eller mage tarm plager så som diare og kanskje også magesår og enkelte former for kreft.

Hovedproblemet i vår moderne stressmestringskultur er for lite tid til avgjørende menneskelige behov, - så som hvile, sove lenge, være uthvilt, ha tid til overs uten bekymring, få i seg nok væske, næringsrik mat, være ute i dagslys hver dag, gjennomføre uproduktivt samvær sammen med gode venner osv.

Folk har det rett og slett for sjelden stille.

For meg ser det ut til at ordet og innholdet i stressmestrings begrepet er på avveie nå for tiden.

Med begrepet Pressmestring som jeg har innført, nytt ord, - nye muligheter og et innhold som fokuserer på menneskenes primærbehov, din personlige livskvalitet ut i fra hvem du er og at smart arbeid slår hardt arbeid ønsker jeg å bidra i forhold til dette problem.

Pressmestring har en motsatt pedagogikk enn stressmestring da Pressmestring ikke fokuserer på evne til produksjon og prestasjon først, det fokuserer på din livskvalitet først, - så kan du jobbe.  Dette betyr ikke at jeg er motstander av prestasjon, jeg har rådgiver-oppdrag for noen av de mest prestasjonsfokuserte miljøer i Norge.

Jeg er kun motstander av prestasjoner som går ut over helse. Jeg mener at folk kan nyte for å yte.

En annen årsak til at jeg er motstander av stressmestring og forkjemper for Pressmestring, -håndtering av press uten at det aktiverer stress, er også kostnader. Kostnaden ved stressrelaterte plager i Norge er skyhøy. Bare depresjoner alene koster samfunnet 70 000 000 000 (milliarder) pr. år, sist jeg sjekket for et par år siden.

Alle som driver business vet at det å fokusere på kostnadskutt kan gi god effekt.

Det er for dumt å bare løpe videre i et stadig høyere tempo, høre på låta til Queen ”Another one bites the dust”, sove dårlig, spise antidepressiva, høre på stresset som vibrerer inne i hodet sitt, og drikke seg sånn passe full i helgene for å få litt hvile før man begynner å lese e-post på søndagen igjen..


Jeg er uenig i den moderne forståelse av begrepet stressmestring

- det er smartere å sette livskvalitet og menneskelige primærbehov først, - nyte for å yte.

Derfor bruker jeg begrepet Pressmestring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar